Szervezetfejlesztés

Testreszabott, Rugalmas, Közvetlen, Gyakorlatias
Ajánlatot kérekSzolgáltatásaink

Nem kisebb feladat egy alkotmánynak a reformja, mint annak eredeti megalkotása, aminthogy amit helytelenül tanultunk meg, annak a kijavítása sem könnyebb, mint az első ízben való elsajátítás.
Arisztotelész

A szervezetfejlesztési modell

Cégünk filozófiája a testreszabottság, ezért az általunk kidolgozott munkamodellben a beavatkozási pontok, eszközök, a fejlesztési szakasz (tréningek, egyéni fejlesztés, team coaching, stb.) hatékonyságának alapját az átvilágítási szakasz képezi, amelynek outputjai adják a megfelelő inputot a beavatkozási pontok megtervezéséhez, a fejlesztési program felépítéséhez.

1. Fázis

2. Fázis

3. Fázis

Az első fázis elemei

Az első fázisban, azaz a szervezeti átvilágítás során megvizsgáljuk a cég szervezeti működését. Az fő szempont a vállalati értékképzés és stratégia szervezeti támogatása, azaz azt elemezzük, hogy a szervezet felépítése, képessége és működtetése mennyire felel meg a stratégiának, az értékképzésnek, valamint az előírásoknak és törvényeknek.

Ezen belül vizsgáljuk:

1. A célok a cég stratégiájának megfelelőek-e.

  • Vizsgáljuk, hogy a csapat, ill. egyéni célok a stratégiának megfelelően lettek-e felállítva és lebontva.
  • Hogy ezek a célok érthetőek-e mindenki számára.
  • Hogyan működik a célok reguláris áttekintése, értékelése, esetleges módosítása.

2. A cég szervezete hogyan támogatja az értékképzést és a stratégiát.

  • Azt elemezzük, hogy a szervezet, a hierarchia mennyiben felel meg az optimális állapotnak, ha van, eltérés azt mi okozza, és milyen korrekciókat lehetne megvalósítani.

3. A szükséges és elégséges emberi erőforrások elemzése.

  • Azt elemezzük, hogy a lebontott célokhoz és szükséges tevékenységekhez megvan-e a megfelelő létszám, tudás, és kompetencia, ill. hogy a megfelelő kulcspozíciók megfelelő emberekkel vannak e feltöltve. Van-e „utánpótlás” menedzselés, és ha van, az milyen hatásfokú.

A hatáskörök és felelősségek értékelése.

  • Vizsgáljuk, hogy a hatáskörök és felelősségek a kulcs munkakörökhöz igazítottan megfelelőek és tisztázottak-e, a tulajdonosok felől a felhatalmazás megvan-e és egyértelmű-e.

A belső kommunikáció elemzése.

  • Van-e belső kommunikáció, és annak minősége és mennyisége megfelelő-e, ugyanolyan hatékony-e a lentről feltörténő kommunikáció, mint a fentről le.

A motivációs rendszerek működése.

  • Van-e legalább a kulcspozíciókra motivációs rendszer kiépítve.
  • Ha van, milyen hatásfokkal működik.
  • Valóban az értékképzést segíti-e elő.

A HR folyamatok, felvétel, kompenzáció, képzés stb. megfelelőek-e és megfelelnek a szabályozóknak. Vizsgáljuk a HR kulcsfolyamatokat, úgymint felvétel, munkaerő menedzselés, elszámolás, kompenzáció, és azt hogy a meglévő állapot mennyire felel meg a mai követelményeknek és rendszabályoknak.

 

Lehetséges módszerek:

  • Vezetői mélyinterjúk
  • Dokumentumok elemzése (meglévő rendszerek átvizsgálása, TÉR, SZMSZ, Kompenzációs rendszer, Értekezletek rendje, Munkakörök megismerése, munkafolyamatok, belső szabályzatok, stb.) – Ez az átvizsgálandó dokumentumok mennyiségétől függ.
  • Munkavállalói elégedettség-felmérés kidolgozása, elvégzése, elemzése
  • Tanácsadói háttérmunka (az összegyűjtött információk elemzése)
  • Vezetői problémafeltáró workshop & stratégiai tervező/döntéselőkészítő tréning
  • Tanácsadói háttérmunka (Fejlesztési program kidolgozása, beavatkozási pontok, döntési alternatívák kidolgozása)
  • Döntéshozatal (konzultáció)

 

A második szakasz lehetséges elemei, módszerei

A második szakasz két részre bontható:
Az egyik: a szervezetfejlesztés „Hardwer” része, amely az első szakaszban meghatározott, NEM egyéni kompetencia alapú beavatkozásokról és fejlesztéseket tartalmazza, hanem a rendszerfejlesztéseket és a strukturális fejlesztéseket. 
Ezek nagy része belső erőforrásokkal oldható meg, a folyamat koordinálása, utánkövetése az úgynevezett szervezetfejlesztési utánkövető workshopokon történik.

Általában a „hardweres” szervezetfejlesztés elemei közé tartoznak az alábbiak:

  • Tervezés és szervezés
  • Kommunikáció
  • Folyamatok
  • Struktúra, létszám, munkakörök
  • Értekezletek rendje, eszköztára
  • Projektek, belső folyamatok átláthatósága
  • Memo-rendszer
  • Illetékességi, felelősségi körök, döntési pontok, belső folyamatok
  • Teljesítményértékelési rendszer
  • Ellenőrzési, számonkérési pontok, folyamatok
  • Jutalmak és szankciók

A másik: a szervezetfejlesztés „szoftver” része, amelynek módszertana általában tréning, coaching, vagy oktatás.

A fejlesztés irányai a teljesítmény-háromszög modell alapján a munkatársak:

  • Attitűdjének formálására, motivációs szintjének növelésére
  • GAP analízisre épülő, hiányzó kompetenciáinak megszerzésére, fejlesztésére
  • a munkavégzéshez szükséges ismeretek megszerzésére
  • valamint a teljesítményt befolyásoló tényezőkre gyakorolt befolyásoló kultúra formálásra, a támogató rendszerek kidolgozására irányul.

A fejlesztési terv nem egyes tréningek felsorolását, hanem egy egységes fejlesztési koncepciótés folyamatot takar, amelyben az egyes fejlesztési elemekhez keressük meg a leginkább hatékony módszereket.

 

A 3. fázis: a follow up szakasz elemei és módszerei

A harmadik, befejező fázisban a legfontosabb feladat az implementáció.

A második szakasz eredményeinek rögzítése, mindennapi rutinokká válása, annak megakadályozása, hogy a régi működési rend restaurálódjon.

A második szakaszban kidolgozott új rendszerek bevezetését folyamatosan követni kell, a felmerülő problémákra megoldásokat kell keresni, és végrehajtania szükséges korrekciókat. A megismert új technikákat, eljárásokat – testreszabott módon – gyakorolni szükséges, ezt szolgálják a tréningek utánkövető napjai és a vezetői coachingok.

A visszamérés, és az eredmények kiértékelése, a további akciótervek elkészítése segíti a szervezetet a kitűzött célok elérésében.

Szervezetfejlesztő workshopok vezetése

Előfordul, hogy nemcsak akkor van szükség külső szakemberre, ha tudjuk mit szeretnénk, de nem tudjuk hogyan, hanem akkor is, ha ezt még nem döntöttük el.

Ezeken a workshopokon a tartalmat a résztvevők szolgáltatják, a tréner moderátori szerepben van jelen, és az adatok gyűjtésére, szelektálására, rendszerezésére, a mérlegelésre, elemzésre, súlyozásra és a döntés meghozatalára megfelelő módszertant nyújtja.

A tréningeket tökéletesen igazították a speciális munkaköri jellemzőkhöz, és nagy sikerrel érik el a hatékonyságot